11/16/2012

Virkattu joulukuusi

Jaahas, joulua kohti pienen virkatun kuusen kera. Tämä syntyi omasta päästä ideoiden. Kirjoitin ohjeen, hieman summittaisen tosin, virkkauksen ohessa paperille. Toivottavasti tästä on apua ja iloa.

Virkatun joulukuusen ohje

Kuusen korkeus ilman ripustuslenkkiä on noin 18 cm.

Kuusipuu vihreällä langalla, tämä tehtiin Novitan kaksinkertaisella virkkuulangalla ja koukulla nro 2,5

Virkkaa 45 kjs, sulje ringiksi kiinteällä silmukalla
1. krs: Virkkaa jokaiseen ketjusilmukkaan pylväs = 45 pylvästä
2. krs: Virkkaa jokaiseen pylvääseen pylväs = 45 pylvästä
3.-8. krs: n. 10 pylvästä, virkkaa kaksi pylvästä yhteen, toista kerros loppuun
9.-10. krs: ei kavennuksia, eli virkataan pylväs jokaiseen pylvääseen
11.-12. krs: n. 6 pylvästä, virkkaa 2 pylvästä yhteen, toista kerroksen loppuun
13. krs: n. 5 pylvästä, virkkaa 2 pylvästä yhteen, toista kerroksen loppuun
Tästä eteenpäin ei tarvitse kerroksia enää sen kummemmin laskea. Tästä eteenpäin virkataan aina noin 5 pylvästä, sitten 2 pylvästä yhteen, ihan lopussa siirrytään virkkaamaan aina kolme pylvästä, 2 pylvästä yhteen. Aivan viime vaiheessa "kuusen kärjessä" joka toinen pylväs 2 pylvästä yhteen.

Kun kuusi on kavennettu latvaan asti, jatketaan latvasta ketjusilmukoiden virkkaamista ripustuslenkiksi, virkataan ketjusilmukkaa niin kauan kun ripustuslenkki on halutun pituinen.

Kuusen vihreä pohjakappale

Virkkaa 5-6 kjs, sulje kiinteällä silmukalla rinkulaksi. Virkkaa jokaiseen silmukkaan kaksi kiinteää silmukkaa pari ekaa kerrosta. Sen jälkeen vähennä lisäysten määrää kerros kerrokselta siten että ympyrä pysyy tasaisena ja kauniina. Virkkaa niin suuri ympyrä kuin kuusen alaosan halkaisija on. Täytä kuusi vanulla. Virkkaa kuusi ja pohjakappale yhteen kiinteillä silmukoilla.

Valkoinen kuusenköynnös

Mittaa silmämääräisesti, kuinka pitkän köynnöksen haluat kuuseen kieputtaa. Tee sen pituinen pätkä ketjusilmukoita. Ketjusilmukkaköynnökseen virkataan:
3 kiinteää silmukkaa (1 kiinteä silmukka per ketjusilmukka)
seuraavaan ketjusilmukkaan 4 pylvästä
3 kiinteää silmukkaa (1 kiinteä silmukka per ketjusilmukka)
Toistetaan tätä loppuun asti. 

Koristeeksi voi ommella helmiä tms. 
Kuusenköynnöksen voi kiinnittää kuuseen ompelemalla tai kangasliimalla, itse liimasin.

Koristelu

Tähdeksi esim. muovinen lumihiutale kuten kuvassa, tai vaikkapa huovutettu pallo. 
Palloiksi erilaisia helmiä.

4 kommenttia:

Kiitos kommentistasi! Jokainen kommentti saa hyvälle mielelle ja perinteisesti vastaan kaikkiin.